Endodonti



Endodonti pluggas det... och om man översätter endodonti är det rotbehandling (rotfylla).


Mitt lilla gryn håller mig sällskap!


KUL KUL!!! =)

Min hunting hur gick det då... Jo 6 veckors praktik hos Österlen tandläkarna är fixat... men 3 veckor återstår.. hmm vill så gärna vara på en folktandvård.. så jag hoppas på att Ystad har en plats till mig =)

Rotfyllning:
Om ett kariesangrepp går igenom emaljen och även igenom dentinet, som ligger innanför emaljen, når det pulpan. Dvs där tandens blodkärl och nerver finns. Detta föregås av ilningar och värk av och till, som tenderar att bli mer ihållande och efter ett tag går över i riktig tandvärk. Om detta tillstånd får stå obehandlat sprider sig infektionen via rötterna ut i käkbenet. Man har då fått vad som på fackspråk kallas " Osteit". T anden måste rotbehandlas. Infektionen i käkbenet kan teoretiskt sett behandlas med (medicin) antibiotika, men kommer att komma tillbaka så länge orsaken i den skadade tanden inte åtgärdas. T anden öppnas under sterila (bakteriefria) former, den infekterade och döda vävnaden avlägsnas, tanden spolas invändigt med bakteriedödande vätska och fylls sedan temporärt med kalkpasta så att återstående bakterier av dödas och så att käkbenet vid rotspetsen stimuleras till nybildning där osteiten finns. Tanden förses med en provisorisk fyllning. Efter en väntetid, som kan variera därför att man vill vara säker på att tanden är symptomfri, fylls tanden tätt med ett gummiliknande material, ""guttaperka"". Om man vill vara säker på att en rotfylld tand skall bestå måste den förses med en krona av något slag.

Fördelar:
Tanden får vara kvar. Kan förses med lagning eller krona och göra tjänst igen.

Nackdelar:
Lyckandefrekvensen sjunker bakåt i munnen. Behandlingen kan dra ut på tiden. Kostsam behandling. Tänder som är rotbehandlade blir med tiden hårda men spröda, vilket gör att frakturer (större eller mindre sprickor) kan uppstå.


Kommentarer
Postat av: malin

hehe! Tack Katta nu kan ju även jag läsa lite fast jag glömy boken! Kram

2009-11-24 @ 13:42:33
Postat av: k. rosefors

Kul att man kan hjälpa =D SES imorn!!! KRAMIS

2009-11-24 @ 14:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0