BAKA

Jag vet inte vad det är med mig... jag vill JULBAKA!!! 

glöggspritzer

Pärlande glögg gjord på mousserat vin, och smaksatt med apelsin. Receptet ger 1 bålskål.
Ingredienser

4 dl strösocker
2 dl vatten
2 påsar glöggkryddor
1 liter isbitar
1 liter apelsinjuice
1 flaska Lambrusco rosso (rött mousserande vin)

1 apelsin

 

Gör så här

1. Koka upp strösocker, vatten och glöggkryddor och låt sjuda cirka 5 minuter till en kryddig sockerlag. Låt stå och dra ordentligt så lagen tar smak av kryddorna innan de silas bort.

2. Häll isbitarna i en bålskål eller stor tillbringare fyll på med apelsinjuice, mousserande vin och sockerlag.

3. Skiva apelsinen och lägg skivorna i kannan.

 

Glöggmartini

Den här busenkla drinken är perfekt att göra till glöggpartyt och är ett roligt alternativ till den traditionella varma glöggen.

- Receptet är beräknat till 2 personer.

 

 

Antal portioner: 2
Färdigt på: 10 min
Ingredienser

20 cl vitvinsglögg
6 cl gin
2 cl vatten
1 tsk strösocker till glasen
0.5 tsk kanel till glasen
3 cl strösocker
1 st citron, saften
1 näve krossad is

Gör så här

1. Koka upp vatten och strösocker till en lag. Blanda strösocker och kanel på ett fat.

2. Fukta kanten på glasen med en citronklyfta och doppa den i kanelsockret.

3. Skaka alla ingredienser i en drinkshaker och sila upp i glaset.

 

Tips

Låt gärna glasen stå ett tag så att sockerkanten stelnar till innan drinken serveras.

 

Just d, nu var det baka jag vill göra.... får ta och fundera ut vad som kan vara kul att baka till i morgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0